LITERATURA CA DROG, DROGUL CA LITERATURA? (I)

LITERATURA CA DROG, DROGUL CA LITERATURA?(I)

Pentru personajul-narator din romanul Pizdet de Alexandru Vakulovski,   termenul de „huligan” ar fi poate prea sarac si inexpresiv. Fara sa vrei, te gandesti la Huliganii lui Mircea Eliade, la Intoarcerea din rai ,la „golanii’ din Piata Universitatii si te intrebi: de unde vine acest tip de personaj al tinerilor scriitori pentru ca am mai descoperit un roman ce s-a dovedit avand o tema asemantoare Cele mai frumoase creiere de Silviu Gherman. Da, veti spune, puteam cumpara carti autentice de banii astia, aveti dreptate, dar acum faptul e consumat, mai rau decat atat e timpul alocat lecturii lor si, desigur, a scrie despre ceva ce nu ti-a placut e iarasi o greseala pentru ca atragand atentia asupra unor carti „indecente” nu ca titlu, ci in ceea ce priveste includerea lor in termenul de „literatura” si aparitia la edituri cunoscute, nu faci decat sa trezesti curiozitatea si sa determini sa le creasca numarul de cititori. Curioasa daca au mai scris si altii despre aceste carti, am fost surprinsa sa aflu de succesul de care se bucura in special primul dintre autorii citati, cartea cu pricina fiind publicata si pe  paginile internetului, fiind reeditata si fiind inclusa intr-o trilogie.Incep sa ma tem ca mi se va atribui termenul jignitor de „veche”, depasita, anacronica, desueta, etc. exprimandu-mi dezacordul fata de acest gen de scrieri.Imi asum riscul. Daca e sa gasesc totusi o scuza a curiozitatii care m-a impins sa le cumpar, (e adevarat cu o reducere de 20%, lucru pentru care sunt „profund „recunoscatoare editurilor care le-au promovat cu generozitate pe situl lor), scuza mea e faptul ca doream sa vad cat de departe sau cat de aproape sunt elevii mei de liceu care scriu proza, de momentul debutului. Dupa lectura acestor doua carti mi-am dat seama ca : ori elevii mei au trecut de mult de momentul debutului si ca acum ar trebui sa fie deja autori consacrtati, premiati cu cel putin 3 carti la activ pana la 27 de ani, ori autorii despre care va vorbesc ar trebui sa se intoarca la anii de liceu si sa ia niscaiva lectii de literatura, compunere ,de la profesorul lor de literatura. Da, e interesant sa fii descoperitor de talente, sa decizi TU cine este important, original si merita sa apara la o editura cunoscutaConditia e  ca autorul sa nu aiba mai mult de 30 de ani. Cred ca, in sfarsit, mi-am gasit vocatia; sa-i impresariez pe tinerii mei elevi din clasele a XI-a si a XII-a ale caror texte, va asigur dragi editori, cu tot respectul pentru grija cu care alegeti graul de neghina din zecile de manuscrise cu care sunteti bombardati, ca in ceea ce-i priveste pe elevii mei, nu veti avea dezamagiri (cu permisiunea lor, in zilele urmatoare voi transcrie cateva texte aici si numele elevilor mei in ranita carora  zace , parafrazandu-l pe Napoleon, bastonul de maresal al tinerei literaturi). Doar daca nu cumva doriti ca tema acestor carti sa fie…”huliganii” sau acel nou „mal du siecle” de care sunt atinsi eroii romanelor Pizdet si Cele mai frumoase creiere. Au oare ceva in comun nonconformistii si rebelii, si inadaptatii acestor doua titluri  cu eroii romanelor lui Eliade Intoarcerea din rai si Huliganii?”„Cuvîntul acesta(huligan, n. m) e frumos, e un cuvînt foarte frumos. Si cuprinde foarte multe lucruri… De aceea îmi place si-l întrebuintez des… Sa nu respecti nimic, sa nu crezi decît în tine, în tineretea ta, în biologia ta, daca vrei… Cine nu debuteaza asa, fata de el însusi sau fata de lume — nu va crea nimic, va ramîne sterp, timorat, coplesit de adevaruri. Sa poti uita adevarurile, sa ai atîta viata în tine încît adevarurile sa nu te poata patrunde, nici intimida — iata vocatia de huligan”...Asa se autodefinesc eroii lui Mircea Eliade si nonconformismul lor nu e mai putin socant fata de perioada interbelica in care traiesc si actineaza acesti tineri cu varsta ca si cei ai celor doi autori mentionati, intre 18 si 25 de ani, decat este „nonconformismul” personajelor-narator din cele doua romane ale mileniului III. Eliade gasea peste multi ani de la scrierea cartii, urmatoarea explicatie a personajelor sale:

„Consideram ca acesti tineri erau huligani în adevaratul sens al termenului, oameni care pregatesc o revolutie spirituala, culturala si, daca nu „politica”, cel putin reala, concreta. Personajele erau deci tineri scriitori, profesori, actori care vorbeau mult. O grupare de intelectuali si pseudo-in-telectuali, care semanau cred cu Contrapunctul lui Huxley

In 1964, revazand romanul spre republicare, Mircea Eliade va consemna in jurnalul sau:

Cruditatea cîtorva scene m-a exasperat. în acelasi timp, poate în mod just, salbaticia si bestialitatea acestor „huligani” în vîrsta da
20—25 de ani, pastreaza romanului semnificatia si actualitatea sa. Caci aceste personaje cinice, crude, salbatice au devenit familiare în Europa occidentala în ultimii zece ani”
. Ce-ar fi spus oare citindu-i pe tinerii autori  care fac obiectul acestui articol?Aparent, tema este aceeasi:destarmarea familiei si conflictul dintre generatii, dar stridenta vocabularului, agresivitatea limbajului, depasirea oricaror limite lingvistice si chiar estetice, ridica un serios semn de intrebare si de ingrijorare asupra faptului semnalat: suntem chiar atat de striviti de mecanismul secolului XXI incat nu mai putem salva nimic?DA, suntem iremediabil distrusi, compromisi, sacrificati, fara sansa salvarii…sugereaza fiecare rand al acestor doua titluri.Deviza lor pare sa fie :(Auto)-distruge(te) si vei intra in Istorie!” Dar care istorie, va intreb eu, domnilor?Aceea in care nu credeti dar vreti sa fiti acceptati cu bratele deschise ca niste martiri pe altarului drogului de a A FI?”Fa ceva ca sa tina altii minte, bucuria maxima-impusca pe cineva in cap.spala-ti mainile cu sangele lui.Intra intr-o biserica si da-i foc.Incearca sa te simti, fa ceva.Am obosit.Poate ca ar trebui sa fac astea.Sau sa fumez o iarba. Nu stiu, iarba iti da acel sentiment de eliberare, de pace.”(A. Vakulovski, op. cit. pag.74)

Apropierea personajelor din cartile celor doi tineri autori de Mircea Eliade este o aparenta: ele nu au nici pe departe luciditatea, nici spiritul rational, iconoclast al eroilor lui Eliade….

Dorian Gray al genialului Oscar Wilde e un inger, un mic-copil pe langa personajele aces

tor romane, va veti convinge.(va urma)

About Maria Postu

Nu-mi place ideea de a evada...E ca si cum ai smulge cu forta ceva care de fapt, iti apartine:LIBERTATEA cu care te-ai nascut si in care te vei intoarce...Si totusi, eroul meu preferat, de parca eu l-am nascut, este Papillon... Aici e o forma de libertate... evadare...un substitut, o libertate cu gust de gratii si catuse...ma veti gasi aici la orele de vizita indiferent ce semnalmente aveti...Nu e nevoie sa treceti pe la siturile de serviciu pentru a afla ce mi-as dori:pe voi venind la mine in vizita, sa cinam impreuna din cuvinte ca la un banchet infinit cu arome imprevizibile si inconfundabile, de negasit aiurea pe strada, la teatru, la opera sau oriunde in alta parte decat aici...Chiar daca nu ne putem privi in ochi, nu ne putem vedea gesturile, ne simtim pasii gandurilor, ne pipaim prin cuvinte mai mult decat am face-o vreodata in realitate...Ma puteti gasi undeva in secorul 2, la CNB George Cosbuc, Bucuresti.....Micul mister a cazut sau e mai tentant?Mi-ar placea sa cred ca da...suntem toti in spatele unor ferestre (Asa se numea cea de-a patra carte a mea de versuri, publicata in 2007.."DIN SPATELE FERESTREI"...O mai puteti gasi, daca va grabiti, la libraria Muzeului LIteraturii Roamane...Acolo veti gasi ce nu v-am spus eu acum, despre mine...Va astept...
Acest articol a fost publicat în Blog, Personale și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

