Un Paste nepersonalizat I

Nu-mi propun sa confisc sarbatoarea nimanui, a felului unic in care fiecare dintre noi se pregateste de sosirea Marii Sarbatori in aceasta saptamana. Nu caut un mod neconventional despre a vorbi despre subiectul zilei, Pastele, oricum , nu as reusi sa adaug ceva nou, pe langa atatea comentarii mai mult sau mai putin specializate, mai mult sau mai putin decente despre aceasta sarbatoare. Nu pot concura nici cu bloggerii clasici si clasicizati prin numarul de clickuri zilnice, prin sutele de comentarii pe care, in mod binemeritat, le primesc.Nici nu imi propun sa semnalez maniera in care marile firme, institutii, magazine, fac din paste un alt prilej pentru a-si spori veniturile.Amintesc aici , pe blogul meu, apropierea acestui moment unic al anului, pentru ca nu pot ramane indiferenta la tot ce inseamna el si la tot ce aduce in viata fiecaruia: dorinta de a face bine, de a dobandi si de a oferi dusmanului tau iertarea, de a fi generos daruind fara sa astepti recompense, de a te implica cu intreaga ta fiinta in proiecte mai mari sau mai mici in numele celor care nu o pot face pentru ca nu pot, nu au cu ce, nu inteleg sau nu cred ca e nevoie de contributia lor spre a face aceasta lume mai buna, mai aproape de modelul daruit noua de divinitate, o lume care sa merite cu adevarat sacrificiul lui Iisus.Necesitatea sacrificiului e resimtita diferit de la om la om, de la o etnie la alta, de la o etapa la alt a vietiia. Se pare ca tinerii, da, mereu tinerii, se sacrifica primii (oare exista vreun roman care sa fie indiferent la sacrificiul tinerilor basarabeni?) , ei sunt primii care , nu pentru ca nu iubesc viata, incep sa o apere, nu pentru ca sunt…inconstienti si rebeli,  ci pentru ca  iubesc mai mult decat altii libertatea si pentru ca au dreptul la o lume mai buna care sa-i aprecieze si sa le dea sansa unei alte vieti, fara gratii si vami de tot felul.

Pentru ca nu pot rivaliza cu imaginea Pastelui in sutele de articole din mass media si de pe diverse bloguri, voi posta in fiecare zi a acestei saptamani cate un comentariu pe marginea unei opere de arta inspirate din acest moment si cate un  poem inspirat din aceasta mare sarbatoare a unor poeti care  prin destinul lor, au fost mai aproape decat noi toti de suferinta lui Iisus. Si tanarul din Chisinau mort in urma confruntarilor cu politia, a devenit una cu Iisus, mult prea devreme.

Isus in celula

Radu Gyr

Azi noapte Isus mi-a intrat in celula.
O, ce trist si ce-nalt parea Crist!
Luna venea dupa El, in celula
si-L, facea mai inalt si mai trist.

Mainile Lui, pareau crini pe morminte,
ochii adanci ca niste paduri.
Luna-L batea cu argint pe vestminte
argintandu-I pe maini vechi sparturi.

Uimit am sarit de sub patura sura:
– De unde vii Doamne, din ce veac?
Isus a dus lin un deget la gura
si mi-a facut semn ca sa tac.

S’a asezat langa mine pe rogojina:
– Pune-Mi pe rani mana ta!
Pe glezne-avea urme de cuie si rugina
parca purtase lanturi candva.

Oftand si-a intins truditele oase
pe rogojina mea cu libarci.
Luna lumina dar zabrelele groase,
lungeau pe zapada Lui, vargi.

Parea celula munte, parea capatana
si misunau paduchi si guzgani.
Am simtit cum imi cade capul pe mana
si-am adormit o mie de ani…

Cand m’am desteptat din afunda genuna,
miroseau paiele a trandafiri.
Eram in celula si era luna,
numai Isus nu era nicairi…

Am intins bratele, nimeni, tacere.
Am intrebat zidul: niciun raspuns!
Doar razele reci, ascutite’n unghere,
cu sulita lor m’au strapuns…

– Unde esti Doamne? Am urlat la zabrele.
Din luna venea fum de catui…
M’am pipait… si pe mainile mele,
am gasit urmele cuielor Lui.

(Inchisoarea Aiud)

 

Grota „Pater noster” din Ierusalim unde Isus i-a învăţat pe ucenici rugăciunea TATĂL NOSTRU.

About Maria Postu

Nu-mi place ideea de a evada...E ca si cum ai smulge cu forta ceva care de fapt, iti apartine:LIBERTATEA cu care te-ai nascut si in care te vei intoarce...Si totusi, eroul meu preferat, de parca eu l-am nascut, este Papillon... Aici e o forma de libertate... evadare...un substitut, o libertate cu gust de gratii si catuse...ma veti gasi aici la orele de vizita indiferent ce semnalmente aveti...Nu e nevoie sa treceti pe la siturile de serviciu pentru a afla ce mi-as dori:pe voi venind la mine in vizita, sa cinam impreuna din cuvinte ca la un banchet infinit cu arome imprevizibile si inconfundabile, de negasit aiurea pe strada, la teatru, la opera sau oriunde in alta parte decat aici...Chiar daca nu ne putem privi in ochi, nu ne putem vedea gesturile, ne simtim pasii gandurilor, ne pipaim prin cuvinte mai mult decat am face-o vreodata in realitate...Ma puteti gasi undeva in secorul 2, la CNB George Cosbuc, Bucuresti.....Micul mister a cazut sau e mai tentant?Mi-ar placea sa cred ca da...suntem toti in spatele unor ferestre (Asa se numea cea de-a patra carte a mea de versuri, publicata in 2007.."DIN SPATELE FERESTREI"...O mai puteti gasi, daca va grabiti, la libraria Muzeului LIteraturii Roamane...Acolo veti gasi ce nu v-am spus eu acum, despre mine...Va astept...
Acest articol a fost publicat în Personale, Sarbatori religioase și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Un Paste nepersonalizat I

  1. Superbă poezie… În ceea ce priveşte evenimentele biblice în centrul cărora s-a aflat personajul Isus, pot să spun că respect cel mai mul ideea de sacrificiu pentru propriile idei. Oricare ar fi fost acelea.

    Apreciază

  2. Maria Postu spune:

    E admirabil sa ai idei, sa crezi in ele, sa-i faci si pe altii sa creada in ele, fara sa devii infatuat, asa cum facem din pacate cei mai multi dintre muritori, si mai ales , e unic sa te sacrifici pentru implinirea lor.

    Apreciază

Lasă un răspuns

