POEZIA-OGLINDA LUI DUMNEZEU ÎN CREATIA LUI TRAIAN VASILCAU

 

 

ATENTAT LA VESNICIE

Maxime.Reflecţii. recviemuri. Editura GrafemaLibris, 2007, Chişinău

Personalitate complexa a literaturii din Basarabia dar in primul rand a limbii romane, Traian Vasilcau incearca si reuseste prin creatia sa  in proza, eseistica sau in versuri, sa infaptuiasaca ceea ce isi propune într-un aforism -poem din volumul pe care vi-l supunem atentiei “Atentat la vesnicie”, să “traduca din română în română” emoţia, sensibilitatea, credinţa unui artist  patriot  care mărturiseşte cu durere dar nu cu si cu resemnare:”Trecând prin infernul zilei şi nopţii basarabene, sunt ultimul voievod al lipsei acute de ţară.”

Volumul “Atentat la veşnicie” impresioneaza prin aparenta simplitate grafica dar care la o examinare atentă, îşi dezvaluie semnificaţiile profunde, în armonie cu bogăţia şi profunzimea textelor incluse in volum, intitulate cu modestie de autor “Maxime, Reflacţii, Recviemuri”. Spun “cu modestie” deoarece atat textele grupate în prima parte intitulată “Rostirea preafiinţei.Prelegeri de-o secundă”, cât şi cele  din partea a IIa, grupate sub titlul “Recviemuri antume.Poeme-n două versuri şi-ntr-un vers”, Poezia , metafora, sunt principalele    atuuri ale acestora potenţând conţinutul ideatic, salvându-l de riscul didacticismului şi al căderii în prozaic şi retorism jurnalistic. Artistul aluneca cu virtuozitate de la metafora pură, cu accente blagiene ca “La orizontul gândirii m-aşteaptă oricând un poem cu o ceaşcă de lacrimi în mână”(op. Cit. Pag. 9), până la aforismul care camuflează o emoţie într-un veşmânt amplu, ornat cu firul de aur al metaforei mereu proaspete şi tinere când sentimentul pe care-l transmite este nemuritor: dragostea de ţară , de tradiţiile ei, credinţa şi religiozitatea pe care nimic şi nimeni nu le pot smulge din sufletul poetului:

“ În doină regăsim toate dramele fără sfârşit ale spiritului românesc. Mă zgudui de atâta tragism cât conţine în ea.

Aur popular avem depozitat în această oglindă de Dumnezeu, în care ne privim sufletul. Pruturi de lacrimi mă inundă atunci când ascult doina ce apare la uşile noastre bătând şi glăsuind în amintirea ţării întregi”.(op. Cit. Pag.10)

Traian Vasilcau este artistul   care se pleaca cu respect în faţa unor genii ale literaturii române , ale unei singure limbi şi literaturi române, şi care nu se teme de textualişti , poezia sa fiind, după părerea noastră, cea mai bună pledoarie: ”Textualiştii mă cred un poet vetust al trecutului, cu viză de reşedinţă în casa prezentului luat ostatic de-aceştia”din viitor”.”(op. Cit. Pag.64).

Intr-adevar, Traian Vasilcău nu se teme a scrie despre Dumnezeu, credinţă, ideal, patrie, poezie, cuvânt, patrie, devenite motive reluate şi imbogăţite in diferite contexte lirice sau epice. Am recitit anumite aforisme, am meditat îndelung pe marginea lor simţind că adevarata Poezie nu se lasă furată de mode şi stiluri ci supravieţuieşte în ciuda tentaţiilor efemere.”Poetul scrie.Linişte vă rog”. Atât conţine un aforism şi e destul. Iar daca veţi citi şi veţi zăbovi asupra acestei cărţi, cu siguranţă, la fel ca şi mine, nu veţi mai tăcea. Veţi simţi nevoia sa îi mai acordaţi Poeziei o şansă  şi dreptul de a vă reprezenta gandurile şi emoţiile atunci când valorile, credintele, trecutul şi limba pe care o vorbiţi sunt ameninţate cu dispariţia, asa cum face cu deosebită simţire şi emoţie  poetul Traian Vasilcău.

About Maria Postu

Nu-mi place ideea de a evada...E ca si cum ai smulge cu forta ceva care de fapt, iti apartine:LIBERTATEA cu care te-ai nascut si in care te vei intoarce...Si totusi, eroul meu preferat, de parca eu l-am nascut, este Papillon... Aici e o forma de libertate... evadare...un substitut, o libertate cu gust de gratii si catuse...ma veti gasi aici la orele de vizita indiferent ce semnalmente aveti...Nu e nevoie sa treceti pe la siturile de serviciu pentru a afla ce mi-as dori:pe voi venind la mine in vizita, sa cinam impreuna din cuvinte ca la un banchet infinit cu arome imprevizibile si inconfundabile, de negasit aiurea pe strada, la teatru, la opera sau oriunde in alta parte decat aici...Chiar daca nu ne putem privi in ochi, nu ne putem vedea gesturile, ne simtim pasii gandurilor, ne pipaim prin cuvinte mai mult decat am face-o vreodata in realitate...Ma puteti gasi undeva in secorul 2, la CNB George Cosbuc, Bucuresti.....Micul mister a cazut sau e mai tentant?Mi-ar placea sa cred ca da...suntem toti in spatele unor ferestre (Asa se numea cea de-a patra carte a mea de versuri, publicata in 2007.."DIN SPATELE FERESTREI"...O mai puteti gasi, daca va grabiti, la libraria Muzeului LIteraturii Roamane...Acolo veti gasi ce nu v-am spus eu acum, despre mine...Va astept...
Acest articol a fost publicat în Muzeul emotiilor mele și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la POEZIA-OGLINDA LUI DUMNEZEU ÎN CREATIA LUI TRAIAN VASILCAU

  1. Gina spune:

    Recunosc, nu-i cunosc opera.
    Am citit in dupa-amiaza asta cateva poezii. Il simt ca un altfel de Nichifor Crainic.
    Nu te opri

    Nu te opri cand cei din jur
    Te-ameninta si te lovesc,
    Cand se opresc la tine-n drum
    Si te imping la orice pas.

    Nu te opri cand incercarea
    E grea si pare ca e mare.
    Tu nu uita ca zi si noapte
    Te poarta Dumnezeu pe cale.

    Apreciază

  2. Maria Postu spune:

    Este un poet militant a carui creatie merita cunoscuta si caruia am avut onoarea de a a-i scrie o cronica la cartea Domniei-sale, cronica ce va apare intr-un volum antologic al poetului. Am avut permisiunea de a-i publica in premiera, cronica pe blog.

    Apreciază

  3. daurel spune:

    Tot mai des ma intorc la religie, mai precis la crestinism. Ciudat este ca tata, un taran din nord-vestul Transilvaniei, imi recita din Nichifor Crainic…Poezii scrise in perioada interbelica…

    Apreciază

  4. Maria Postu spune:

    Poezia traditionalista nu moare niciodata asa ca va inteleg preferintele.Si acest poet sunt sigura ca v-ar placea, dac ai-ar aparea cartea in librariile din Romania.

    Apreciază

  5. Mea culpa, nu am citit nimic scris de acest autor… Dar după ce am parcurs rândurile tale am devenit extrem de curios… Îţi doresc o seară cât mai bună şi o săptămână pe măsură…

    Apreciază

  6. Maria Postu spune:

    Basarabia inca mai pastreaza valori autentice, pe langa cele ruginite, false, si am simtit de datoria mea sa vorbesc despre un artist si un patriot adevarat.MUltumesc pentru urari, va doresc si eu cat mai placuta si calda sa va fie prima saptamana din noiembrie.

    Apreciază

  7. TRAIAN Vasilcau spune:

    Iubitii mei!
    Am fost potopit de farmecul cuvintelor in care m-ati”ingropat'”.Mai ravnita potopire nu am visat.
    Comparatia cu Nichifor Crainic ma onoreaza.
    In concluzie,pot sa ma consider un ales al inimilor Voastre.AMIN!

    Apreciază

  8. Maria Postu spune:

    Ma bucur sa fiu mesagera unor cititori sinceri si competenti.Domnul Daurel este unul dintre acestia: http://daurel.wordpress.com/
    Va doresc mult succes si astept cateva poeme, daca veti dori sa-mi trimiteti sa le public aici, pe blog.O zi plina de bucurii va doresc.

    Apreciază

Lasă un răspuns

