Adevarul ca o bilă de cristal

Uneori poti tine adevarul ca-n palma o bila de cristal,decojindu-l de înţelesuri până ajungi în miezul fierbinte în care fiecare dintre noi a aruncat o remuşcare, un resentiment, o declaraţie de dragoste rostită doar în faţa oglinzii, un reproş înghiţit cu noduri, un adevăr încă dureros,o propunere sigilată si ascunsa în zeci de fundiţe roz pe care ţi-e teamă s-o desfaci ca să nu observi că destinatarul a fost ales de hazard.

Uneori poti trata adevărul de bolile copilăriei făcute prea târziu, il poţi împinge pe scări pretinzând că a fost un accident regretabil sau îl poţi seda pentru a-l obliga să se preteze la cele mai murdare compromisuri.Tu spui că adevarul e al tău şi te priveşte ce faci cu el, doar pe tine…Altcineva spune ca adevarul e unic sau ca adevarul e dincolo de noi…Intr-o zi, adevarul s-a rostogolit pe langa mine ca o bila de cristal cu care se juca cineva.L-am luat, l-am privit, am incercat sa-i pastrez cat mai mult timp rotunjimile in palma mea, am vrut sa ma oglindesc in ea si sa-l conving sa-mi memoreze trasaturile, sa ma recunoasca si data viitoare, dar Adevarul a alunecat usor din mana mea si s-a rostogolit inapoi pe strada in cautarea altor palme pe care sa se odihneasca si a altor chipuri pe care sa le memoreze. Mie mi-e teama de un accident, ca intr-o zi, un sofer grabit nu va observa rostogolirea bilei de cristal si il va strivi. Il va face in milioane de adevaruri mici pe care oamenii nu le vor mai putea gasi .Si ei nu vor sti niciodata cum a aratat Adevarul adevarat. De aceea va scriu, ca sa va rog sa fiti atenti sa nu accidentati adevarul.

About Maria Postu

Nu-mi place ideea de a evada...E ca si cum ai smulge cu forta ceva care de fapt, iti apartine:LIBERTATEA cu care te-ai nascut si in care te vei intoarce...Si totusi, eroul meu preferat, de parca eu l-am nascut, este Papillon... Aici e o forma de libertate... evadare...un substitut, o libertate cu gust de gratii si catuse...ma veti gasi aici la orele de vizita indiferent ce semnalmente aveti...Nu e nevoie sa treceti pe la siturile de serviciu pentru a afla ce mi-as dori:pe voi venind la mine in vizita, sa cinam impreuna din cuvinte ca la un banchet infinit cu arome imprevizibile si inconfundabile, de negasit aiurea pe strada, la teatru, la opera sau oriunde in alta parte decat aici...Chiar daca nu ne putem privi in ochi, nu ne putem vedea gesturile, ne simtim pasii gandurilor, ne pipaim prin cuvinte mai mult decat am face-o vreodata in realitate...Ma puteti gasi undeva in secorul 2, la CNB George Cosbuc, Bucuresti.....Micul mister a cazut sau e mai tentant?Mi-ar placea sa cred ca da...suntem toti in spatele unor ferestre (Asa se numea cea de-a patra carte a mea de versuri, publicata in 2007.."DIN SPATELE FERESTREI"...O mai puteti gasi, daca va grabiti, la libraria Muzeului LIteraturii Roamane...Acolo veti gasi ce nu v-am spus eu acum, despre mine...Va astept...
Acest articol a fost publicat în Povesti de trezit adultii și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

13 răspunsuri la Adevarul ca o bilă de cristal

  1. daurel spune:

    In cele mai multe cazuri,Adevarul gol-golut nu are nimic frumos, placut, interesant…Poate chiar este periculos…

    Apreciază

  2. Maria Postu spune:

    Dar este util si dezinfectant in aceste vremuri de criza pe toate planurile. Nu da insa imunitate, trebuie servit de fiecare data in doze tot mai mari pentru a da intr-o zi imunitate la minciuna.

    Apreciază

  3. Gina spune:

    Adeavarul? Care adevar? Se zice ca ar fi pe la mijloc.
    Cred ca fiecare isi are propriul adevar. Care, de cele mai multe ori, doare. De aceea asteptam , adevarul nostru, nu pe al altuia..

    Apreciază

  4. Maria Postu spune:

    Uneori imi place sa-mi imaginez ca traim intr-o lume in care pierderea uneia dintre valorile ei traditionale, ar durea…

    Apreciază

  5. Un titlu excepţional, care atrage ca un magnet. Textul – fără cuvinte. Am selectat un pasaj care conţine un mesaj tulburător – „Mie mi-e teama de un accident, ca intr-o zi, un sofer grabit nu va observa rostogolirea bilei de cristal si il va strivi. Il va face in milioane de adevaruri mici pe care oamenii nu le vor mai putea gasi .Si ei nu vor sti niciodata cum a aratat Adevarul adevarat”… O zi bună să ai, Maria…

    Apreciază

  6. Maria Postu spune:

    Multumesc pentru cuvintele atat de frumoase.Si tie o zi cat mai implinita.

    Apreciază

  7. Antonia spune:

    Admirabil text !
    Nu e proza , e poezie !
    Daca Adevarul e transparent , ca un cristal , ar trebui sa fie nedureros, acceptat usor, ar trebui sa fuzioneze cu Orgoliul , Frica , Ura si prin fuzionare sa le distruga pe cele trei . Lumea ar fi atunci , ca „o bila de cristal „

    Apreciază

  8. Maria Postu spune:

    Cum de ai ghicit?Intra-adevar, textul „curgea” la inceput ca un poem, dar mi-am zis ca aici pe blog e mai bine sa fiu mai prozaica si l-am asezat in proza.

    Apreciază

  9. Antonia spune:

    Cine simte si traieste Poezia , cine a inceput sa-si dedice timpul , mintea , sufletul literaturii si a inceput cu poezia { cele 4 volume de versuri stau marturie..] isi tradeaza usor nevoia de zbor catre spatii solare , incarcate de vibratii poetice , lirice , inaccesibile si de neinteles oamenilor prea seriosi , sobri , obisnuiti cu exprimari de lemn , rudimentare , concrete, prozaice…
    Poem …proza ..chiar nu mai conteaza atunci cand transmite o stare , o emotie , o idee, un mesaj
    Succes in continuare .

    Apreciază

  10. Lotus spune:

    Textul asta e de-a dreptul superb! Comentariile mele imi par prea fade.
    Nimeni n-a mai privit adevarul atat de frumos!
    Textul asta ar trebui sa circule prin scoli, sa intre-n sufletele celor mici… numai puritatea lor mai poate ocroti bila de cristal.

    Apreciază

  11. Maria Postu spune:

    Muuuultumesc din suflet.Esti extrem de generoasa.Foarte rar intalnesc oameni, mai ales, adulti, cel putin dupa varsta, care sa se bucure atat de mult in fata unei scrieri sau sa si recunoasca acest lucru.De obicei oamenii sunt…superficiali si formali.Nu-i judec, poate ca si eu sunt cateodata asa.

    Apreciază

  12. Antonia spune:

    Superficialitate si formalism?
    As zice egocentrism, preocupare pt. tot ceea ce are vreo legatura cu materia, cu avantajul personal, cu interesul material, imediat Din cauza asta, bila de cristal- Adevarul-capata atatea fete, forme , aspecte si nu mai stii cine ofera zambete sincere , din inima si cine se osteneste sa schiteze un zambet
    „costeliv”, doar-doar isi va asigura un privilegiu, ceva….
    Nu judecam, dar nici nu putem sa ne prefacem ca nu observam….
    O seara linistita

    Apreciază

  13. Maria Postu spune:

    Din pacate idealurile antice si-au pierdut de mult semnificatia pentru omul secolului XX..Spuneam asta intr-un articol mai vechi:

    Apreciază

Lasă un răspuns

