Premiul Nobel pentru literatura 2010

Romania libera anunta:Scriitorul peruan Mario Vargas Llosa este câştigătorul Premiului nobel 2010 pentru literatură, pentru cartofgrafia asupra structurii puterilor. Vargas Llosa, în vârstă de 74 de ani, este unul dintre cei mai cunoscuţi scriitori din America Latină.

În anii 80, Vargas Llosa s-a implicat activ în politică şi a devenit cunoscut pentru luările de poziţie în favoarea liberalismului de piaţă şi a admiraţiei pentru „doamna de fier

„, Margaret Thatcher. În anul 1988 a înfiinţat formaţiunea politică Movimiento Liberdad care intrat apoi în componenţa Frontului Democratic. Din partea acestui front, a candidat la preşedinţia ţării în 1990, dar a pierdut în al doilea tur de scrutin în faţa lui Alberto Fujimori.

Primul său roman, Oraşul şi câinii, i-a adus recunoaşterea imediată. El poartă semnele influenţei existenţialismului lui Jean-Paul Sartre şi citează chiar un dialog extras din romanele acestuia la începutul fiecărei dintre cele două părţi.

Cea mai cunoscută operă a lui Vargas Llosa este însă cel de-al treilea roman, Conversaţie la Catedrală, publicat în 1969. Aceasta a fost prima incercare a lui Vargas Llosa de a scrie un „roman total” , adică o încercare de a ficţionaliza toate nivelurile unei societăţi oarecare si reflecţiile ei pe anumite paliere ale realităţii perceptive.

Vargas Llosa a vizitat de două ori România, în 1995 şi 1997.

Anul trecut, Nobelul pentru literatură a fost decernat scriitoarei de origine română Herta Muler.

 

 

About Maria Postu

Nu-mi place ideea de a evada...E ca si cum ai smulge cu forta ceva care de fapt, iti apartine:LIBERTATEA cu care te-ai nascut si in care te vei intoarce...Si totusi, eroul meu preferat, de parca eu l-am nascut, este Papillon... Aici e o forma de libertate... evadare...un substitut, o libertate cu gust de gratii si catuse...ma veti gasi aici la orele de vizita indiferent ce semnalmente aveti...Nu e nevoie sa treceti pe la siturile de serviciu pentru a afla ce mi-as dori:pe voi venind la mine in vizita, sa cinam impreuna din cuvinte ca la un banchet infinit cu arome imprevizibile si inconfundabile, de negasit aiurea pe strada, la teatru, la opera sau oriunde in alta parte decat aici...Chiar daca nu ne putem privi in ochi, nu ne putem vedea gesturile, ne simtim pasii gandurilor, ne pipaim prin cuvinte mai mult decat am face-o vreodata in realitate...Ma puteti gasi undeva in secorul 2, la CNB George Cosbuc, Bucuresti.....Micul mister a cazut sau e mai tentant?Mi-ar placea sa cred ca da...suntem toti in spatele unor ferestre (Asa se numea cea de-a patra carte a mea de versuri, publicata in 2007.."DIN SPATELE FERESTREI"...O mai puteti gasi, daca va grabiti, la libraria Muzeului LIteraturii Roamane...Acolo veti gasi ce nu v-am spus eu acum, despre mine...Va astept...
Acest articol a fost publicat în Muzeul emotiilor mele și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Premiul Nobel pentru literatura 2010

  1. Pingback: Premiul Nobel pentru literatura 2010 - Ziarul toateBlogurile.ro

  2. frumoasă prezentare.
    o seară minunată!

    Apreciază

  3. Maria Postu spune:

    Multumesc, la fel.

    Apreciază

  4. Pingback: oraşul meu pare un pompier / Ottilia Ardeleanu « Poezieromaneasca's Blog

  5. Am aflat ieri şi, pentru prima oară după mulţi ani, am fost foarte bucuros. Merita din plin Llosa. Pentru tot ceea ce a scris de-a lungul timpului.

    Apreciază

  6. incertitudini spune:

    Bună dimineața, Maria!
    Mi se întâmplă, tot mai des, în ultima vreme , să-mi reproșez, fără a reuși schimbarea dorită, că nu mai am viteza de lectură din anii trecuți. ..Este cazul proaspătului laureat cu Nobel.Sper să rup amânarea..
    Știi ce mi impresionează pe mine foarte , cum să-i zic, special , la oamenii ăștia mari? naturalețea, felul în care recunosc că sunt , totuși , oameni obișnuiți, cu emoții și dorințe..
    Am citit acum a aflat că a primit premiul- dimineața, foarte devreme, soția l-a anunțat că a sunat un domn care vorbea englezește- era vocea care îi spunea că este Laureat!
    O zi bună îți doresc!

    Apreciază

  7. Pingback: în mine am rămas orfană deşi amândoi trăiesc / Ottilia Ardeleanu « Poezieromaneasca's Blog

  8. Maria Postu spune:

    Mari scriitori inca se afla pe lista de asteptare a acestui premiu, scriitori din Romania si nu numai.Sper sa mai avem motive de bucurie.

    Apreciază

  9. Maria Postu spune:

    Dupa cate vad eu, Gina, citesti mult si lucruri de calitate, asa ca nu ai ce sa-ti reprosezi.Eu sunt sigura ca iti alegi cu grija cartile, le citesti atenta, conteaza calitatea nu cantitatea.Nici eu nu ma pot lauda cu prea multe titluri ale acestui autor citite.Sper sa ma ravasez fata de el si fata de mine, l-am cumparat dar nu l-am epuizat.Felul cum a primit premiu imi aminteste de scena finala din filmul meu preferat, O minte sclipitoare, cand profesorul Nash este anuntat ca a primit premiul Nobel.

    Apreciază

  10. incertitudini spune:

    Maria,

    Mă pot lăuda- am fost în oraș- mi-am cumpărat două cărți-Herta Muller-”Călătorie într-un picior ” și Maria Vargas llosa- Mătuța Iulia și condeierul.”
    Sper să am viteză bună!

    Apreciază

  11. Pingback: de atunci mă priveau nu ca pe o victimă. ca pe o sfântă / Ottilia Ardeleanu « Poezieromaneasca's Blog

  12. Maria Postu spune:

    Draga Gina, o plimbare prin librarii e tot ce-mi doresc si fac foarte rar acest lucru, desi stau in Bucuresti cu atatea librarii la dispozitie.Uneori, e trist, stiu, le comand prin online ca sa scurtez timpul cu alegerea lor desi mirosul si vraja unei librarii adevarate nu pot fi inclocuite de o plimbare virtuala.Sa te bucuri de achizitiile tale si sa ne bucuri si pe noi cu ce vei scrie.Lectura placuta si un wekeend cum iti doresti!

    Apreciază

  13. Pingback: constatare « Poezieromaneasca's Blog

  14. Pingback: Pintea « Poezieromaneasca's Blog

  15. Pingback: un du-te vino pe trepte care se pierd dinainte / Ottilia Ardeleanu « Poezieromaneasca's Blog

Lasă un răspuns

