Ispita- un roman de Marian Malciu

MARIAN MALCIU, ISPITA, ED SimArt, Craiova, 2009

Înca din primele pagini figura personajului masculin te atrage si devii interesat sa-i urmaresti filozofia de Don Juan modern. Fănel Nicolae, ofiter la brigda furturi auto , pare ca își  adaptează metodele de cucerire secolului în care trăiește și încearcă și pară superficial și ușuratic dar romanul dezvaluie cu sau fără intenția autorului de multe ori, contrariul.Escapadele sale rememorate chiar când își imaginează că se află pe drumul bătut și arhicunoscut al unei alte cuceriri, care însă nu pare așa de ușoară precum celelalte, alternează cu momente fierbinți din viața sa de soț aparent iubitor și fidel soției.Tot prin flash back aflăm câte ceva despre  începutul acestei căsnicii și despre cât de puternic a fost rolul tatălui Ancăi în cariera sa și în familia sa.Dar dacă ai închide romanul și ai crede că nu mai e nimic interesant de citit, ai pierde :interesantul, personalitatea dublă a lui Fănel abia acum se relevă: ziua e un polițist” model”, noaptea e pasionat de aventuri pe care nu le transformă niciodată în pasiuni și în timpul liber, inițiază afaceri necinstite, profitabile din punct de vedere financiar imaginându-și că nimic din ceea ce face el nu se va afla. Destinele femeilor din viața lui se întretaie și la un moment dat Anca, sotia frumoasa si indragostita de sotul ei despre ale carui aventuri are o vaga banuiala, Olga, o femeie care a avut curajul sa-l refuze si Mariana, o viitoare cucerire, deocamdata in stadiul de amica, se intalnesc fara sa stie ce le leaga.. Parasim teritoriul erotic, deocamdata, personajul dovedindu-se prins in mrejele unor afaceri necinstite .Personajul ce parea atat de sigur pe el pe teritoriul erotic este acum coplesit de teama ca isi va pierde libertatea : cercetat de DNA pentru fraude, Fănel dă jos masca din căsnicie pe care nimeni nu-l obligase să o poarte ci o adoptase din interes,  si se indeparteaza de Anca tot mai mult.Naratorul ii dezvaluie framantarile personajului si aflam cum a ajuns la acest mariaj si de ce nu a rezistat:nu a fost o casatorie din dragoste,  iar ceea ce a aparut dupa casnicie si putea fi luat drept dragoste, nu a rezistat.În ciuda acestor declarații și a  duplicitatii  sale, eroul totuși îți câștigă simpatia: ești de partea lui dar o compătimești și pe Anca și nu o condamni că își găsește refugiul în brațele unui bărbat liber. Desigur, ar mai exista si varianta de cititor care ar putea-o acuza pe Anca de faptul ca in timp ce sotul ei sufera enorm din cauza problemelor extrem de grave de la serviciu, (dorea sa-i ofere Ancai un confort material comparabil cu cel oferit de tatal ei, fata de care sotul are complexe de inferioritate), aceasta se refugiaza intr-o relatie ce pare mai puternica decat aceea din casatorie. Anca e o variantă modernă a Anei lui Slavici care nu știe nimic din hățișul în care a intrat sotul ei și care evită să devină o victimă.Nu e părăsește ci este părăsită de cel care, devenit un fel de personaj dostoievskian, se refugiază în brațele Bisericii și caută acolo alinare și puterea de a-și accepta destinul.Cercetarea lui de catre organele judiciare deschide ușa spre alte cercetări și cad în mâinile Justiției peștii mai mari.Puțin artificial mi se poare destinul Marianei , chelnerița-cenușăreasă care va deveni avocat , profilându-se la orizont o căsnicie între ea și pocăitul Fănel.Mai nedrept mi se pare că a fost autorul cu soția Anca, implicată într-o relație de dragoste cu șeful ei, un medic foarte bun si un barbat pasional.Aici se pare că rolurile se inversează:Fănel devine cuminte iar Anca abia acum află gustul dragostei, când poate compara doi bărbați, în defavoarea celui dintâi.E aici u ușor misoginism?

Cartea te ține cu sufletul la gură, este antrenantă, scenele sunt vii, încărcate de detalii veridice  și chiar picante, încât cred că autorul ar fi foarte potrivit să scrie și scenarii dramatice deoarece nu-i scapă nici un detaliu.Pe lângă poveștile de viață din carte, sunt bine surprinse și episoade sociale, politice ale vieții din România, care denotă o bună cunoaștere din partea autorului a mediilor juridice, medicale, polițienești.Titlul mi se pare bine ales, ispita ar putea fi nu doar femeia, cea mai facila interpretare a acestuia, ci si tentatia unei alte existente, ascunse, de care sa nu stie nimeni. Aceasta este o iluzie deoarece nu exista nimic de care Divinitatea sa nu stie si Fanel, devenit  victima, se intoarce spre Dumnezeu su aceasta ii da sansa sa o ia de la capat, chiar daca va plati sau nu in sens uman, el plateste in sens dostoievskian prin pocainta si suferinta.Gestul de a divorta spre a nu-i terfeli numele sotiei intr-un proces lung, dovedeste noblete si sueprioritate morala.

În concluzie, romanul Ispita oferă o lectură plăcută, aparent facilă și prin finalul optimism, reconfortant, cititorul fiind mulțumit de schimbarea în bine a personajului principal, deși eu aș fi preferat ca eroii să -și plătească vina.Va recomand sa cititi  cartea, care, cu siguranta, este o lectura captivanta.

About Maria Postu

Nu-mi place ideea de a evada...E ca si cum ai smulge cu forta ceva care de fapt, iti apartine:LIBERTATEA cu care te-ai nascut si in care te vei intoarce...Si totusi, eroul meu preferat, de parca eu l-am nascut, este Papillon... Aici e o forma de libertate... evadare...un substitut, o libertate cu gust de gratii si catuse...ma veti gasi aici la orele de vizita indiferent ce semnalmente aveti...Nu e nevoie sa treceti pe la siturile de serviciu pentru a afla ce mi-as dori:pe voi venind la mine in vizita, sa cinam impreuna din cuvinte ca la un banchet infinit cu arome imprevizibile si inconfundabile, de negasit aiurea pe strada, la teatru, la opera sau oriunde in alta parte decat aici...Chiar daca nu ne putem privi in ochi, nu ne putem vedea gesturile, ne simtim pasii gandurilor, ne pipaim prin cuvinte mai mult decat am face-o vreodata in realitate...Ma puteti gasi undeva in secorul 2, la CNB George Cosbuc, Bucuresti.....Micul mister a cazut sau e mai tentant?Mi-ar placea sa cred ca da...suntem toti in spatele unor ferestre (Asa se numea cea de-a patra carte a mea de versuri, publicata in 2007.."DIN SPATELE FERESTREI"...O mai puteti gasi, daca va grabiti, la libraria Muzeului LIteraturii Roamane...Acolo veti gasi ce nu v-am spus eu acum, despre mine...Va astept...
Acest articol a fost publicat în carti bune și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Ispita- un roman de Marian Malciu

  1. Marian Malciu spune:

    Nu ştiu ce anume s-a întâmplat să ajung abia azi aici, după ce am venit de la Câmpulung Moldovenesc, unde am lansat romanul „Urme de dragoste” într-o ambianţă excelentă…
    Surpriza este mare, este uriaşă.
    Cu plusuri ori cu minusuri, materialul a fost citit cu bucuria sinceră că unul din cititori a găsit timp să acorde atenţie umilului autor al romanului „Ispita”. A sacrificat o parte din timpul său pentru a acorda un pic de atenţie unui neica nimeni, unui diletant….
    Aspectul acesta mi se pare extraordinar.
    Cele mai sincere mulţumiri, cu plecăciune, doamna Maria Postu!

    Apreciază

  2. Maria Postu spune:

    Buna ziua,
    mi-a facut placere sa va citesc romanul.Este o carte bine scrisa cu personaje foarte bine realizate, care se retin si te urmaresc.Aveti o mare stiinta a nararii pentru care va felicit!Romanul este mult mai complex decat am aratat eu si merita citit si recomendat tuturor!

    Apreciază

  3. Marian Malciu spune:

    Opinia domniei voastre mă bucură, stimată doamnă.
    Venind din partea unui slujitor al prozei, care stăpâneşte tehnica, foloseşte cu mult farmec metafora şi profesează în domeniu, mă onorează şi mă îndatorează pentru creaţiile viitoare…
    Asigurându-vă de respectul meu, vă mulţumesc frumos!

    Apreciază

  4. Maria Postu spune:

    Merittati aceste opinii, talentul dvs este impresionant si imi face placere sa va citesc si sa va prezint cititorilor blogului meu si altora.Cu pretuire, Maria Postu

    Apreciază

  5. Pingback: Marian MALCIU – Romanul “ISPITA” (episodul 1) | Exclusivitate

  6. Maria Postu spune:

    Ma bucur ca ati decis sa va publicati cartea in serial.Sper ca modesta mea recenzie sa atraga cititorii spre a lectura cu nerabdare paginile romanului interesant pe care l-ati scris.Sper sa am ocazia sa prezint cititorilor si alte carti ale Domniei voastre.

    Apreciază

Lasă un răspuns

