MAI MULT DECÂT O ASOCIAȚIE…

4 februarie 2024…Ar fi putut trece ca o zi ca oricare alta, dar în această zi s-a întâmplat un eveniment de o mare intensitate emoțională pe care il voi trece în panoplia sufletului meu ca fiind unul dintre cele mai importante: am avut bucuria de a participa la sărbătorirea unui an de la înființarea Asociației Balgarski izvori din comuna Izvoarele, județul Teleorman, loc în care m-am născut și mi-am petrecut fără întrerupere primii 14 ani de viață și toate vacanțele din anii de liceu și de facultate.

Nu am rupt niciodată legătura cu oamenii de acolo, cu familia mea, părinții, rudele, dar niciodată nu am simțit această legătură crescând în intensitate ca ieri.

După un drum relaxat București-Izvoarele, ajungem la restaurantul Edma de la intrarea în comună unde nenumăratele autoturisme parcate, oamenii adunați în fața localului, ne anunță că suntem în preajma unui eveniment deosebit. Observ cu plăcere tinerii în costume populare bulgărești și românești și disting acordurile unor sunete ale unor melodii folclorice . Suntem primiți cu pâine și sare de copii de la școala din localitate dar si din Alexandria, copii ai căror părinți cu origini bulgare, deși locuiesc in Alexandria, participă cu drag la evenimentele Asociației Balgarski izvori. In interior ne-a impresionat buna dispoziție și antrenul. Sărbătorirea zilei Asociației a debutat cu slujba religioasă de la biserica Sf. Nicolaie din comună condusă de unul dintre cei doi preoți ai comunei, Părintele Netcu Valentin și Părinții Kiril Sinev preotul bisericii bulgare din București și Părintele Mihail, preot la biserica din Șumenți, Bulgaria.La frumoasa și emoționanta liturghie a cântat și corul bisericii din Izvoarele împreună cu preoteasa Kalina din Bulgaria.

Programul activităților de la restaurantul Edma , pe care îl primisem cu câteva zile mai înainte de la Președintele asociației, Dl Mihai Lecu și secretara Asociației dra Bianca Vasile, ne anunță activități culturale deosebite și prezența unor invitați de prestigiu: Dl Deputat Gheorghe Nacov, reprezentantul etniei bulgare din România, Atașatul Cultural al Bulgariei în România, reprezentanți ai altor etnii bulgare din România , precum și reprezentanți ai unor asociații de prietenie româno-bulgare din Bulgaria, și bineînțeles, membri și simpatizanți ai asociației din localitatea Izvoarele.

În deschidere, au luat cuvântul dl Deputat pentru etnia bulgară în România,  Gheorghe Nacov,  apoi atașatul cultural și reprezentanții celorlalte grupuri etnice bulgare din România. Am fost impresionată de faptul că invitații au vorbit atât în limba română cât și în limba bulgară, cunoscută de toți participanții, chiar dacă limba de predare în școală  este limba română. Cu această ocazie , țin să apreciez o inițiativă lăudabilă a asociației nou-înființate de a dezvolta în Izvoarele cursuri  săptămânale de învățare a limbii și civilizației bulgare literare, pentru copii și nu numai. Am avut bucuria de a fi și eu invitată să spun câteva cuvinte despre activitatea mea litear-artistică, despre modul în care se reflectă în creația mea locul în care am trăit, oamenii pe care i-am cunoscut și evenimentele la care am luat parte. Moderatorii au citit invitaților o asemenea proză legată de trecut, ”Fără credință” publicată aici:https://liternautica.com/fara-credinta/

 Programul artistic a fost divers și bine organizat și pregătit, ceea ce dovedește respect pentru invitați, pentru colaboratori și mai ales pentru cultura și tradițiile bulgare pe care această asociație le promovează .

Dintre numeroasele evenimente care ne-au impresionat în mod deosebit, au fost participarea bărbaților la o demonstrație a tradiției Trifon Zarezanul (care a fost sărbătorit în toată comuna pe 1 februarie) , prezentarea unor obiceiuri de către fetele costumate în costume tradișțioanel, Lazărița, Atelierul de Martenitza, Drăgaica, Sandak, concurs de degustare de vinuri, Sladkata banitza.

Numeroase interprete, tinere și eleve ale școlii din localitate dar și din partea invitaților, au interpretat cântece populare în limba bulgară, din repertoriul unor vedete din Bulgaria dar și cântece cunoscute din folclorul românesc, momente foarte gustate de public care s-a prins în horă alături de dansatoarele profesioniste din Ansamblul de dansuri al Asociației.

Diversele activități au continuat în ritm alert până seara târziu, contribuind la stabilirea ți cimentarea unor rlații de prietenie dintre membri asociației gazdă și invitați. S-au  deschis inimi și sticle cu vinul prieteniei, s-au stabilit proiecte pentru viitor, s-au legat prietenii noi și s-au refăcut vechi prietenii. Am fost extrem de emoționată să-mi revăd vechi colegi de serviciu de la școala din Izvoarele, locul unde mi-am început activitatea didactică cu ani în urmă. Totul a fost dominat de emoție, de bucurie, de nostalgie.

 În mod sigur voi reveni și la alte activități ale asociației și mai ales, voi continua să rămân în legătură cu această latură a personalității mele, pe care, prinsă în vârtejul istovitor al luptei pentru supraviețuire, am neglijat-o: legătura cu trecutul, cu locurile și oamenii care m-au marcat în devenirea mea prin viață. Pentru că Asociația Bîrlgșarski izvori, nu este doar o asociație, este mult mai mult, este o punte dinspre trecut către prezent și viitor, o legătură către fondul nostru uman, sensibil și receptiv care chiar dacă se deschide spre viitor, nu uită să-și conserve, să-și iubească, să-și facă cunoscute tradițiile, trecutul ,inestimabilele valori spirituale pe care le-am moștenit și care nu trebuie să dispară niciodată.

Acest articol a fost publicat în Diverse și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu