de-la-pudoare-la-ipocrizie-543645.html
Picasso- Domnisoarele din Avignon
„De la pudoare la ipocrizie”- articol de Tudor Octavian
„În faţa unui tablou înfăţişând cu mult adevăr biologic o femeie goală, oricât de emancipat estetic ar fi bărbatul care contemplă tabloul şi oricât de autorizat s-ar referi el la virtuţile plastice ale imaginii, ceva tot mişcă în masculul din el.
În veacul al XIX-lea, Saloanele europene au fost mai pline ca niciodată cu „Nud”-uri, reprezentate ca atare şi nu în posturi mitologice şi decorative, ca în arta barocă. Puţini artişti însă s-au încumetat ca şi prin titlul gravat pe plăcuţa de aramă de pe ramă să mărturisească pasiunea lor naturală pentru feminitate. M-am amuzat întocmind un inventar al categoriilor de titluri frecvente la Saloanele oficiale de acum un secol din Paris, unde participarea mondială era dublată de o ipocrizie tot atât de mondială.
Un număr de artişti au renunţat la truvaiul imaginativ şi şi-au botezat goliciunile femeieşti simplu, cu numele de generic: „Nud”. Uneori şi cu unele complemente care, deşi nu aduceau nici un spor de interes la privitor, aveau o funcţie prietenoasă: „Nud pe canapea”, „Nud în iarbă”, „Nud pe malul mării”, „Nud în faţa oglinzii”. Cei mai mulţi însă procedau cu ocolişuri. În tablou, tot omul vedea o doamnă mândrindu-se cu bunătăţile trupului ei, dar artistul zicea în titlu c-ar fi vorba de „Meditaţie”. Ca şi cum femeile de asta se dezbracă sub privirile unui bărbat, ca să mediteze la idei înalte.
Când persoana nudă are în mâini o carte, tabloul se cheamă „Lectură”. Nu e ceva care să şocheze, dar dacă un bărbat ar fi zugrăvit pe o pânză gol şi cu o carte deschisă în faţă, situaţia ar fi de tot hazul. În situaţii în care modelul are un corp armonios, dar nu e la prima tinereţe, titlurile capătă marcaje alegorice: „Odihnă”, „Melancolie”, „Visare”, „Fructele verii”, „Lumină de iulie”…
Dacă modelul face pasul de la adolescenţă la domnişorie, pictorii fac şi ei trimiteri, prin titluri, la cele omeneşti ce o aşteaptă pe tânără. Cu un veac în urmă, o lucrare a francezului Greuze reprezentând o copilă cu un ulcior sfărâmat în braţe ducea cu gândul la pierderea virginităţii şi li se părea contemporanilor foarte curajoasă. Curajul pictorilor în titluri s-a oprit însă aici, iar la Saloane nudurile au continuat şi în veacul al XX-lea să poarte tot definiri aiuritoare, cum ar fi: „Aşteptare”, „Odihnă”, „Pe gânduri”, „Cochetărie”, „Fantezii”, „Sofaua roşie”, „Perdeaua verde”, „Covorul albastru”.
De parcă atunci când au înainte un tablou cu o midinetă lungită provocator pe o sofa, bărbaţii la sofa şi la culoarea perdelei se uită, nu la pântecul şi la sânii împricinatei.”
Ce-am mai zâmbit:
„În tablou, tot omul vedea o doamnă mândrindu-se cu bunătăţile trupului ei, dar artistul zicea în titlu c-ar fi vorba de “Meditaţie”. Ca şi cum femeile de asta se dezbracă sub privirile unui bărbat, ca să mediteze la idei înalte”…
Bine punctat. O zi bună, Maria!
ApreciazăApreciază
este interesant articolul şi mi-ar plăcea o continuare a lui, cel puţin tot pe teme din arta desenului, a picturii.
cu drag, Ottilia
ApreciazăApreciază
Cristian Lisandru, daca oamenii nu ar fi usor ipocriti, nu in doze deranjante, oare am putea suporta atata sinceritate?Eu una, nu. Ceea ce nu stiu nu are cum sa-mi faca rau,
ApreciazăApreciază
Il citesc cu placere pe acest sciitor la ziar, cum se intituleaza si acest articol mi s-a parut usor ironic si de aceea mi-am permis sa-l preiau.Multumesc ca te-ai oprit aici.Si pentru mine opiniile tale conteaza foarte mult.O seara placuta!Cu drag, Maria
ApreciazăApreciază
Maria,
Mi se pare interesanta tema articolului pe care il propui.
Daca autorul incearca un fel de dezamagire ca doar goliciunea femeii este sursa de inspiratie , sa-si amintesca dumnealui ca doar pictorii- barbati au avut ca muza- femeia. Nici nu s-ar putea altfel!
ApreciazăApreciază
Pingback: defrişare de Ottilia Ardeleanu « Poezieromaneasca's Blog
Otilia, sper ca tema articolului ales de mine sa trezeasca interesul cititorilor tai.Multumesc!
ApreciazăApreciază
Gina, intotdeauna mi-au placut articolele lui Tudor Octavian si e o onoare pentru mine să le citez aici.Nu am nici un merit.Ti se pare un pic misogin?
ApreciazăApreciază
Pingback: Clişeu25: Dac-aș putea ține sub papuc prietenia… de Ottilia Ardeleanu « Poezieromaneasca's Blog
apKubI ghosthzgjzlz, [url=http://lcivxyokjewq.com/]lcivxyokjewq[/url], [link=http://naaqayttvcap.com/]naaqayttvcap[/link], http://wllvrtmdsbez.com/
ApreciazăApreciază
O saptamana inspirata, sa ai chiar daca se anunta rece, Otilia, incalzita de lumina poeziei si a prieteniei!
ApreciazăApreciază
Pingback: striaţii pe cer neguros de Ottilia Ardeleanu « Poezieromaneasca's Blog
Pingback: Doar un bob zabavă: numai azi nu-i mâine! | Blogul lui Nea Costache
Ma bucur ca v-a atras atentia textul meu/Multumesc !
ApreciazăApreciază
Pingback: Am revenit! | Blogul lui Nea Costache